I forkant av Lise Nordal og Kjell Samkopfs forestilling V, fredag 14. september kl. 1800, inviterer Danseinformasjonen og Dansens Hus til høstens første Perspektivsamtale. Samtalen vil handle om abstrakt dans, som Lise Nordals arbeider gjerne plasseres inn i. Danseinformasjonens Sigrid Svendal vil lede en samtale mellom dansekunstnerne Terje Tjøme Mossige og Solveig Styve Holte, som begge arbeider med abstrakt dansekunst. Historiker Sigrid Svendal vil før samtalen gi et kort historisk tilbakeblikk på den abstrakte dansekunsten, hvor samarbeidet mellom koreografen Merce Cunningham og komponisten John Cage var svært sentralt.

Hva er abstrakt dans? På en måte kan all scenisk dansekunst sies å være abstrakt – det er bevegelser, gester, lyder, kropp og ord som blir løftet ut fra virkeligheten og satt sammen på en scene i en stilisert form. Samtidig kan man også hevde at dansekunst aldri kan bli helt abstrakt fordi dans er uløselig knyttet til mennesket og dens kropp. Med kroppen følger følelser, relasjoner og fortellinger. Som publikum vil man gjerne fortolke kroppene på scenen, og derfor er det noen som mener at det er vanskelig for dansekunsten å være fullstendig abstrahert.

Dette og mer vil vi snakke om i høstens første Perspektivsamtale på Dansens Hus – velkommen!

V Lise Nordal FOTO TALE HENDNES 2 30














Foto: Tale Hendnes/Dansens Hus.
På bildet: Ingunn Krogstad, Caroline Skjørshammer, Trine Lise Moe, Else Margrethe Sveinsson
Fra prøver på forestillingen V av Lise Nordal og Kjell Samkopf

Terje Tjøme Mossige er utdannet ved Statens balletthøgskole. Siden 1987 har han jobbet kontinuerlig som danser og koreograf, og har erfaring fra en rekke ulike kunstneriske konstellasjoner innen samtidsdans, som f. eks. zero visibility corp., Ingun Bjørnsgaard Prosjekt, Carte Blanche, Kristina Gjems, Per Roar og Øyvind Jørgensen. Han etablerte i 2002 dansekompaniet TOYBOYS med dansekunstner Ulf Nilseng og de produserte 11 helaftens verk sammen, deriblant den kritikerroste The man at the tramstop som i 2011 turnerte med Riksteateret. Senere år har han samarbeidet med dansekunster og forfatter Janne-Camilla Lyster og dansekunstner Marianne Kjærsund. Han har også arbeidet solo med Terje Tjøme Mossige produksjoner og forestillingen En til en, to, tre, fire eller fem som hadde premiere i 2017. Den har foreløpig blitt spilt 88 ganger i inn- og utland. Mottaker av Gamlengprisen i 2006, og flere arbeidsstipend, deriblant 10-årig stipend for etablerte kunstnere i 2014.


Solveig Styve Holte (f.1984 i Volda) er utdanna ved Norges Dansehøgskole 2003-2006, Skolen for Samtidsdans 2007/08 og master i koreografi fra Kunsthøgskolen i Oslo 2015. Ho arbeider skapande og utøvande med dans og koreografi åleine og i flere samarbeids-konstellasjonar. Aktuelle arbeid er Lightness: Fleire frå 2017, soloen ÆØÅ i prosjektet About i 2018 av Ann-Christin Kongsness og Flakkande røynd i 2018 saman med danser Rannei Grenne, musikarane Heide Mobeck og Anja Lauvdal og med kostyme av designerne i Haik. Holte har samarbeid med komponisten Magnar Åm i fleire produksjonar, sist i tingingsverket er også me borne framført saman med Oslo Strykekvartett i 2015. Holte er saman med Kongsness initiativtaker og medredaktør for magasinet KOREOGRAFI som kom ut i 2016, nytt nummer lanseres under Oktoberdans i Bergen i haust med bidragsytere frå alle dei nordiske landa. Ho har også bidratt i en rekke bokprosjekter, både eigne og på oppdrag frå andre.


Perspektiv er en samtaleserie der kveldens forestilling på Dansens Hus settes i sammenheng med ulike historiske og dansefaglige perspektiv.

Arrangeres av Danseinformasjonen i samarbeid med Dansens Hus

Sted: Dansens Hus Bar
Dato: Fredag 14. september 2018 kl. 18.00