Cecilie Lindeman Steen har i over 30 år markert seg som en av de viktigste utøverne i norsk samtidsdans. Hun kjennetegnes ved en fengslende scenisk tilstedeværelse, integritet og et nyansert og rikt bevegelsesspråk. Prisen deles ut den 9. november på Dansens Hus etter forestillingen While they are floating av Carte Blanche, og prisutdeler er Åse Kleveland.

Kunnskapsdepartementet har sendt ut høringsnotat med forslag om å etablere ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid og forslag til endringer. Høringsfrist er 1. november. Nå har det også kommet reaksjoner på forslaget.

Formidlingsavdelingen ved Den Norske Opera & Ballett har fått 3,6 millioner kroner i støtte fra Sparebankstiftelsen DNB til videreutvikling av På Tå Hev. De har utviklet prosjektet på nye områder, for å nå ut til enda flere dyktige og engasjerte dansere over hele Norge, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.

Pavillion Dance South West  avholdt i 2017 en filmkonkurranse (Joie the Vivre Short Film Competition) og har nå annonsert at gull-vinneren er Tilføyelser, et samarbeid mellom koreograf Anna Hegdahl og filmskaper Håkon Walter Iversen. Forestillingen Tilføyelser ble spilt på Falstadsenteret høsten 2016 og ble fulgt av et filmcrew.

Kulturrådet ønsker at flere skal foreslå hvem som skal sitte i fagutvalgene som forvalter Norsk kulturfond. Derfor åpner vi nå for direkte innspill. Fagutvalgene behandler søknadene og vedtar de fleste tildelingene fra Kulturfondet.

Den 7. november starter Kunsthøgskolen i Oslo - avdeling dans en seminarrekke som ser på modernisme og dans i sammenheng med kunsthistorie, historiske hendelser og samfunnsmessige endringer. Danseinformasjonen er samarbeidspartner og historiker Sigrid Øvreås Svendal holder foredrag.

Torsdag 12. oktober la regjeringen fram proposisjonen med få overraskelser i Kulturbudsjettet. Eksisterende virksomheter og tiltak i dansefeltet er videreført, og i hovedsak gis en kronejustering på 2,17%, som er noe mer enn fjorårets justering men likevel i underkant av forventet pris- og lønnsvekst.

Simen Ek Søgnen og Tor Arne Svendsen lager musikk til film og andre visuelle uttrykk, og har lyst til å lage musikk til dans. Derfor er de interessert i å komme i kontakt med koreografer/produsenter som trenger musikk til danseoppsetninger.

Som kjent så måtte Nydans Oslo ut av fantastiske og tilrettelagte produksjonslokaler i Nydalen sist sommer. Nydans Oslo AS vil likevel fortsette virksomhet, men i nærmeste fremtid først og fremst som produsent- og kompetansefellesskap.

Siri Dybwik er aktuell med forestillingen Lulla på Dansens Hus og Maria K. Landmark har intervjuet henne om hvordan man lager gode kunstopplevelser for de aller miste og hvordan Dybwiks pedagogiske syn påvirker hennes kunst og utdanningsløpet ved UiS.

PM: Carte Blanches forestilling av den marokkanske koreografen Bouchra Ouizguen JERADA har vunnet Kritikerprisen i kategorien Dans for 2017.

Onsdag denne uken leverte byrådet i Oslo sitt budsjettforslag 2018 og økonomiplanen for 2018-2021. Vi har analysert budsjettet med dansebriller på og finner bl. a. økninger til PRODA profesjonell dansetrening,  CODA-festivalen og Rom for dans, mens Dansens Dager står på stedet hvil.

PM: Carte Blanche gleder seg over at byrådet i sitt forslag til investeringsbudsjett for 2018 har satt av samlet kr. 230 millioner til ombygging av Sentralbadet til scenekunsthus for Carte Blanche og BIT Teatergarasjen. Forslaget innebærer at Sentralbadet skal være ferdigstilt i 2021.

Kom til Scenehuset 11. oktober og ta med en kunstnerisk ide, et arbeid eller bare en matbit, så dekker vi bordet og deler kvelden. Dørene åpner kl 19.00. spleis er åpent for alle og det er fri inngang.

Maria K. Landmark har intervjuet Anette Havna Tømmerholen om festivalen RÅDANS, hva hun jobber med for tida og hva hun skal jobbe med framover. - Vi trenger mer enn fotball og BMX på bygda! sier Tømmerholen.