Aktuelle forestillinger

Danseinformasjonens intervjuserie er fritt etter nettstedet kunstkritikk.no sin versjon på det kjente formatet ”10 spørsmål”. Med ujevne mellomrom vil vi stille disse spørsmålene til aktuelle personer i dansekunstfeltet.  

ENGLISH: 10 Questions 
Dance Information Norway's interview series is based on the concept of "10 questions to..." About once a month we interview a current dance artist who gets the same 10 questions. 


Allerede som 13 åring visste Gry Kipperberg at det var dansekunstner hun skulle bli. Om man kaster et blikk på hennes lange karriere, eller inn i et studio der hun arbeider, er det ingen tvil om at hun valgte riktig vei.

Hilde Rustad vil ikke være dansemisjonær, hun er mer opptatt av bredden i danseinteressen enn at alle skal like dansekunst. Hilde vil helst kombinere pedagogikk og forskning med å være skapende og utøvende dansekunstner – og har en forkjærlighet for det polyfone uttrykket. Her forteller hun om sine veier mot en nyavlagt doktorgrad i danse- og kontaktimprovisasjon.

I den aller siste utgaven av Danseinformasjonen på papir har vi stilt 5 spørsmål til 22 personer i dansefeltet for å "måle temperaturen" og finne ut om vi holder mål som informasjonskontor.

Få aktive norske dansekunstnere har like lang fartstid som Øyvind Jørgensen. Etter 25 år som skapende og utøvende kunster er det fysiske uttrykket hans så mettet med erfaring at hver bevegelse forteller en historie.

Hverdagen som danser i Carte Blanche kan være hektisk, og Christine Kjellberg bruker derfor ferien til å koble av fra jobben og på seg selv. 

Et første samarbeid under utdannelsen på Statens Balletthøyskole for 27 år siden har fått store ringvirkninger i det norske dansekunstfeltet.

Måten Janne-Camilla Lyster beskriver  sin tilnærmingsmåte til koreografisk arbeid gir samtidig et presist bilde av hvordan hun ofte framstår som danser i egne og andres arbeider, med en særegen, presist komponert, innadvendt men likevel ekspressiv karakter.

Som Program- og produksjonsansvarlig for dans ved Bærum kulturhus sliter ikke Siri Leonardsen med fritidsproblemer.

Mette Edvardsen er en dansekunstner to land er villige til å krangle om. I regi av Danseinformasjonen var jeg i Berlin i begynnelsen av november på møte i nettverket ENICPA (European Network of Information Centres for the Performing Arts).

Koreograf og danser Liv Hanne Haugens søken etter den autentiske bevegelsen har bragt henne ut på en lang reise hvor hun har turnert de største scenene i Sentral-Europa, men også reist land og strand i Nord-Norge med sine distinkte forestillinger. 

Lise Nordal er koreograf og kunstnerisk leder for CODA festivalen. Rett før årets festival går av stabelen fra 10. til 23. oktober har hun tatt seg tid til både tilbakeblikk, overblikk og framtidsvisjoner i Danseinformasjonens intervjuserie.

Det er ikke alle forunt å utdanne seg som koreograf når bare tre studenter siles ut og tas opp på mastergraden i koreografi ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO) hvert annet år.

I en annen bransje kunne man kanskje kalt ham styregrossist, for Peder Horgen (34) har hatt tillitsverv i omtrent alt som er av styrer og utvalg i dansebransjen i Oslo.

Bibliotek er det vakreste ordet jeg vet, forteller Steffi Lund, høvelig plassert nettopp i Danseinformasjonens bibliotek. Forfatterspiren og bokormen som rev seg løs fra godstolen, og isteden ble danser og koreograf, blir 50 år i år.

Karstein Solli har gjennom en lang karriere dedikert seg til å skape og forske på kunst for barn og unge, i tillegg til å skape og å være utøvende i en rekke prosjekter rettet mot et voksent publikum.

Har man kun sett bilde av Kristine Karåla Øren i spagat over knuste egg iført lakksko og strap-on løspenis i Henriette Pedersen ”Animal Magnetism 2”, kan det komme som noe av en overraskelse at hun har sin bakgrunn fra klassisk ballett.

Oslo Danse Ensemble (ODE), Norges største og mest etablerte moderne/jazzdanskompani, har vært ledet av Merete Lingjærde fra hun startet kompaniet i 1994.

Underkategorier