Notes on cracking
Foto: Helge Hansen


Carte Blanche Birthmark

Multi-bill

Notes on cracking

Foto: Helge Hansen

Hva skjer når fasaden brister?
Forfengelighet og mot er utgangspunktet når Siri Jøntvedt og Snelle Hall koreograferer for Carte Blanche. Temaet å feile, og alt det vi som mennesker gjør for å lykkes, er en stadig tilbakevendende tematikk for koreografparet. De er i hovedsak opptatt av øyeblikket der dansen møter det personlige og der dansen definerer personen. Duoen tar ofte utgangspunkt i egne personlige og intime sfærer, og går til kamp for å bryte kulturelle skillelinjer og ufarliggjøre sosial skam. I skjæringspunktet mellom hvordan vi er og hvordan vi vil fremstå bringer Jøntvedt og Hall oss inn i en verden der scenespråket er inspirert av både det gjenkjennelige og det absurde – så vel som det emosjonelle! {+}

Siri Jøntvedt (1968) og Snelle Ingrid Hall (1969) har jobbet sammen siden 1991. Gjennom flere forestillinger jobbet de med konseptet ’Siri & Snelle Show’, som best kan beskrives som en krysning mellom danseforestilling og talkshow. Både i showene og senere har de tatt opp fenomener som realitytrenden, skjønnhetsidealer, kjendisfokusering og alternativbølgen. Siste hovedproduksjon var Skapet på Dansens Hus i Oslo, mars 2013.




Medvirkende:
Ingrid Snelle Hall, Koreograf, Kostymedesign
Siri Jøntvedt, Koreograf, Kostymedesign
Timothy Bartlett, Danser
Jack Lorentzen, Danser
Hugo Marmelada, Danser
Ole Martin Meland, Danser
Magnus Myhr, Danser
Mathias Stoltenberg, Danser
Ivar Grydeland, Komponist
Tilo Hahn, Lysdesign

Loudspeakers

Foto: Helge Hansen

Med patos og inderlighet vil Helgebostad & Berstad fremheve deler i oss som ofte ikke gis så stor oppmerksomhet. Duoen er opptatt av hvordan scenekunst kan bidra til å finne nye måter å være på og skape verdener som utfordrer det tilsynelatende suverene. Det som er vaklende, pompøst, insisterende og klønete kan gi et nærere innblikk i hvem vi er og kan være. Helgebostad & Berstad vil sammen med danserne i Carte Blanche utforske hvordan de kan tyne ut og blåse opp et møte, et samhold, en låt. Med dette ønsker de å kunne fokusere på detaljer som skjuler seg ved første øyekast og heie dem fram på en bølge av feelgood og oppbacking. {+}}

Kristin Ryg Helgebostad (1984) og Ingeleiv Berstad (1983) gikk sammen på koreografilinjen ved Kunsthøgskolen i Oslo og ble uteksaminert i 2012. De har hatt flere prosjekter sammen, blant annet Jordjenta fra 2013, med Ida Wigdel, de lager også egne stykker, samarbeider med andre kunstnere og er selv utøvere.

Kristin Ryg Helgebostad (1984) og Ingeleiv Berstad (1983) gikk sammen på MA Koreografi
ved Kunsthøgskolen i Oslo og ble uteksaminert i 2012. De har hatt flere prosjekter sammen, blant annet Jordjenta fra 2013, sammen med Ida Wigdel, de lager også egne stykker, samarbeider med andre kunstnere og er selv utøvere


Medvirkende:
Ingeleiv Berstad, Koreograf, Kostymedesign
Kristin Ryg Helgebostad, Koreograf, Kostymedesign
Sara Enrich Bertran, Danser
Caroline Eckly, Danser
Jennifer Dubreuil Houthemann, Danser
Ellen Kjellberg, Danser
Guro Rimeslåtten, Danser
Núria Navarra Vilasaló, Danser
Mia Sandberg, Musikk
Tilo Hahn, Lysdesign

A drop of sweat

Foto: Helge Hansen

Det handler ikke om å representere, heller ikke om å presentere noe for oss; enda mindre handler det om å uttrykke følelser eller å foreslå en handling som skal imiteres. Bare for å miste tiden uproduktivt. Selv så paradoksalt dette kan virke, og så paradoksalt det faktisk er. En historie, som vi vil dekonstruere: snuble i dens motsetninger, spore det usagte, forbli målløs i møtet med dens språk og fortsatt tro på dens tale. Så vil vi gjenoppfinne den, motsi oss selv, vise noe av det usagte, tilføye intelligente sitater, være ute av stand til å tro det, prøve å få deg til å tro det, utnytte vår savoir-faire (å vite hvordan), prøve å være oppriktige i våre spørsmål, men ikke i våre svar. Og likevel, jeg kan verken bekrefte eller love noe. {+}

Libanesiske Lina Majdalanie (1966) har bakgrunn fra teateret. I sine arbeider, gransker hun essensen og virkningen av handlinger og omtale av det idealiserte og virtuelle kroppsideal, slik det portretteres i media. Derfor setter hun spørsmålstegn ved definisjonen av teater, forholdet mellom politisk representasjon og kunstnerisk representasjon, statsborgerskap og vår posisjon i det offentlige rom. Hun er medlem av Home Workspace Cirricular Committe, Ashkal Alwan, med base i Beirut, og var fra 2008 til 2013 professor ved Haute Ecole d’Art et de Design i Genève.




Medvirkende:
Lina Majdalanie, Koreograf, Kostymedesign
Timothy Bartlett, Danser
Sara Enrich Bertran, Danser
Caroline Eckly, Danser
Jennifer Dubreuil Houthemann, Danser
Christine Kjellberg, Danser
Jack Lorentzen, Danser
Hugo Marmelada, Danser
Ole Martin Meland, Danser
Magnus Myhr, Danser
Guro Rimeslåtten, Danser
Mathias Stoltenberg, Danser
Núria Navarra Vilasaló, Danser
Tilo Hahn, Lysdesign
Zeina Hanna, Dramaturg


Som kunstnerisk leder ønsker Hooman Sharifi å sette fokus på kjønn. Hans første programmering for kompaniet er viet feminisme. Sammen med danserne i Carte Blanche skal fem koreografer, alle kvinner, skape tre forestillinger i et program til Festspillene i Bergen 2015.

De fem koreografene Kristin Ryg Helgebostad, Ingeleiv Berstad, Siri Jøntvedt, Snelle Hall og Lina Majdalanie er valgt fordi de gjennom sitt kunstneriske virke har skapt sterke kvinnebilder, kropper og karakterer. Dette og deres nyanserte og direkte tilnærming til det motsatte kjønn gjør deres arbeider svært viktige, og det er vår glede å få dele dette med vårt publikum.

Forbered deg på en trippelforestilling som dyrker det imperfekte, som får deg til å tenke, og gir innblikk i hvem vi er og hvem vi kan være
Vis tidligere forestillinger
Foto: Helge Hansen