Med utgangspunkt i jødenes historie i Norge, tar Barske Glæders siste produksjon Norsk Nok opp problemstillinger som overgrep, innvandring og rasisme. Dette er teater som fungerer både på et politisk og pedagogisk nivå, skriver vår anmelder, Elisabeth Leinslie, etter premieren i Oslo igår.

Levende Dukkers nye forestilling BallRom tilbyr noe så sjeldent som en performance for småbarn. Forestillingen står som en befriende motvekt til den sterke realisme- og eventyrtradisjonen vi har i norsk barneteater, skriver vår anmelder, Elisabeth Leinslie, etter premieren i Asker kulturhus i Akershus lørdag.

Sokk is dead, skriver vår anmelder Sigurd Ziegler etter å ha fulgt Fri Figur-festivalen i Oslo 9. til 13. mai. Figurteatergruppene som etter hans mening lyktes best, var de som forholdt seg mest ubekymret til bruken av sine virkemidler.

Olga de Soto fremkaller minnene om en 60 år gammel dans. Den gjør ikke inntrykk som scenekunstnerisk forestilling, men som forskning av våre forestillinger om det forgagne, mener vår kritiker, Sidsel Pape. Hun så histoire(s) på Dansens Hus i Oslo lørdag.

Fantastic Fours Bestialitetens Historie del 1 er et ambisiøst prosjekt i det de kaller serieteater, hvor første del virker uforløst, men samtidig er en lovende appetittvekker på hva vi har i vente fra dette debuterende kompaniet.

Samarbeidet mellom kunstnerne Mia Habib og Adva Zakai har resultert i en performance som speiler høy kunstnerisk bevissthet, både form- og innholdsmessig. Den er politisk ladet, men provoserer nok ikke publikummet som kommer til Black Box Teater.

Stolene i teatrets amfi blir scenen; på et tidspunkt oppdager jeg at stolene beveger seg, lager lyder og kommuniserer; vennskap, nærhet, avstand. Heine Røsdal Avdal utforsker konvensjonene som ligger i teaterrommet ved å rette oppmerksomheten mot publikum. Vår kritiker, Elisabeth Leinslie, anmelder Some notes are på Black Box Teater i Oslo.

Festivalen NyNorskDans ga snarere assosiasjoner til en audition av Dansefeber enn til ny norsk koreografi, mener Monica Emilie Herstad i sin anmeldelse av festivalen.